बैशाख २३, २०८१, आइतबार
               

महात्मा गान्धीको काँधमा राखेर चलाइएको थियो कास्मिरलाई भारत अधीनस्थ राख्ने बन्दुक

नेपाल फ्ल्यास
फागुन ०३, २०७६

ADVERTISEMENT

कास्मिरलाई भारतबाट अलग पार्ने अभियानमा सक्रिय हुर्रियत कंफ्रेन्सका नेता सइद अलि शाह गिलानी अवस्थ्य भएपछि भारत शासित जम्मु–कास्मिरको वातावरण फेरी एक पटक अशान्त भएको छ । गिलानी बिरामी भएको खबरसँगै भारत सरकारले कास्मिरमा ‘हाइ अलर्ट’ जारी गर्‍यो भने एक दिन मोबाइल तथा इन्टरनेट सेवासमेत अवरुद्ध पार्‍यो ।

कास्मिरमा हुने हरेक हलचलले भारत र पाकिस्तानमा मात्र नभएर, सारा दक्षिण एसियामै तरङ्ग ल्याउने गरेको छ । केही समयअघि कास्मिर समस्यामा नेपालले मध्यस्थता गर्ने विषयलाई भारतीय संचारमाध्यमहरुले प्राथमिकताका साथ प्रकाशन र स्वागत गरेपछि नेपालसमेत प्रत्यक्षरुपमा कास्मिर मुद्दामा जोडिन पुगेको छ ।

जवाहरलाल नेहरु र सरदार बल्लभ भाइ पटेल साना राज्यहरूलाई कसरी भारतमा विलय गराउने भनेर माथापच्चीमा व्यस्त थिए । भारत स्वतन्त्र भएसँगै स्वतः स्वतन्त्र हुने मुलुकहरूलाई के–कस्तो चाल र लोभमा भारतमा विलय गराउन सकिन्छ भनेर घोत्लिइरहेका थिए । जति राज्य उति नै फरक चाल चल्ने योजना उनीहरू बुनिरहेका थिए ।

भारत स्वतन्त्र हुनुभन्दा अगाडि नै मलजल पाइसकेको यो मुद्दा त्यति सजिलोसँग टु्ंगिने छाँट भने कतै देखिँदैन । भारत–पाकिस्तानको विभाजन पूर्व जब महात्मा गान्धीले कास्मिरको भ्रमण गरे त्यस बेला पनि यो मुद्दा तातो समाचार बनेको थियो ।

३० जनवरी १९४८ मा महात्मा गान्धीको हत्या भयो । त्यसको एक वर्षअघि मात्र भारतले ब्रिटिस साम्राज्यबाट स्वतन्त्रता पाएको थियो । तर, स्वतन्त्रताको केहीअघि मात्र गान्धीले गरेको कास्मिर यात्रालाई निकै महत्त्व दिइएको थियो । उनको त्यो भ्रमणको एक मात्र उद्देश्य बिना रक्तपात कास्मिरलाई भारत अधीनस्थ ल्याउनु थियो ।

भारत र पाकिस्तानको स्वतन्त्रता मुखमै आइसकेको थियो । एउटा हिन्दुस्तान अब भारत र पाकिस्तानमा बाँडिने तय पनि भइसकेको थियो । त्यही समयमा जवाहरलाल नेहरु र सरदार बल्लभ भाइ पटेल साना राज्यहरूलाई कसरी भारतमा विलय गराउने भनेर माथापच्चीमा व्यस्त थिए । भारत स्वतन्त्र भएसँगै स्वतः स्वतन्त्र हुने मुलुकहरूलाई के–कस्तो चाल र लोभमा भारतमा विलय गराउन सकिन्छ भनेर घोत्लिइरहेका थिए । जति राज्य उति नै फरक चाल चल्ने योजना उनीहरू बुनिरहेका थिए ।

उता अन्तर्राष्ट्रिय राजनीति भने फरकढंगले अघि बढी रहेको थियो । साम्राज्यवादी शक्तिको धनी बेलायतबाट त्यो बागडोर आफ्नो हातमा लिने सुरसार कस्न व्यस्त थियो, अमेरिका । त्यसमा अमेरिकाले केही सफलता पनि पाइ नै रहेको थियो । ती दुई शक्तिशाली मुलुक दक्षिण एसियाको राजनीतिमा केही मात्रामा भए पनि आफ्नो प्रभाव कायम नै रहोस् भन्ने चाहन्थे । त्यसका लागि टुक्रिएर जान लागेको पाकिस्तानलाई हातमा लिन सकिने उनीहरूको विश्वास थियो । साथै कास्मिरको माध्यमबाट भारत–पाकिस्तान बिच शत्रुता रोप्न सकिने र आफ्नो चलखेल बढाउन सकिने विश्वास पनि उनीहरूमा थियो नै । जसमा अहिलेसम्म उनीहरू सफल नै देखिएका छन् । त्यही विवादलाई माध्यम बनाएर यो क्षेत्रमा आँखा गडाइरहने उनीहरूको योजना पनि सफल नै बनेको छ । त्यसताका अमेरिका र बेलायतको साम्राज्यवादको मोहको दस्ताबेज अहिले बिस्तारै सार्वजनिक पनि हुन थालेका छन् ।

त्यही बेला कास्मिरमा युवा नेता शेख मोहम्मद अब्दुल्लाह राजतन्त्रको विरोधमा लडिरहेका थिए तथा नेहरुको नजिक भएका कारण उनलाई भारतीय काँग्रेसले साथ पनि दिइरहेको थियो । कास्मिर स्वतन्त्रताको माग चर्कंन थालेपछि राजा हरि सिंहले उनलाई पक्राउ गर्दा त्यसको विरोध गर्न नेहरु कास्मिर नै पुगेका थिए । त्यो घटनापछि नेहरुसँग क्रुध बनेका राजा हरि सिंहले उनलाई समेत गेस्टहाउसमै नजरबन्द गरिदिएका थिए । त्यसपछि नेहरुको दिमागमा कास्मिर भारतको हिस्सा बनाउने रहर र चाल खेल्न थाल्यो । 

भारत–पाक विभाजनअघि कास्मिरको विषय टुङ्गाउन ब्रिटिस अधिकारी माउन्टवेटनको प्रस्तावमा महात्मा गान्धीलाई त्यहाँ जान अनुरोध गरियो । त्यसअघि भने सरदार पटेल कास्मिर पाकिस्तानलाई दिन सहमत भइसकेका थिए । उता बुढ्यौलीका कारण गान्धीको कास्मिर जाने योजना सफल हुन सकिरहेको थिएन । जब जिन्ना एक पटक कास्मिर पुगे उनलाई गोलभेँडा र अण्डाले स्वागत गरिएको थियो किनकि जिन्नालाई कास्मिरीहरू जमिनदारको हिमायती मान्थे । यस्तो अवस्थामा ७७ वर्षका गान्धीलाई जसरी भए पनि कास्मिर पठाउनुपर्ने अवस्था आयो । मुलुकका लागि जसरी भए पनि उनी कास्मिर जान तयार भए । यसरी एउटा साम्राज्यवादबाट मुक्त हुन लागेको भारतका नेताहरूमै साम्राज्यवादी सोच पलाउन थालिसकेको थियो । 

आफ्ना सीमासँग टाँसिएका साना मुलुकहरू भोलिका दिनका भारतका लागि पिडाको विषय बन्न सक्ने अनुमान नेहरु र सरदार पटेलमा थियो । आफ्ना तर्कमा उनीहरूले महात्मा गान्धीलाई समेत सहमत गराइसकेका थिए । राजा हरि सिंहलाई कास्मिर भारतमा विलय गराउने प्रस्ताव पत्रमार्फत पठाउन पनि कतिपयले गान्धीलाई सल्लाह दिए तर, उनले त्यसलाई ठाडै अस्वीकार गरेका थिए । तर, भारत स्वतन्त्रताको मात्र १४ दिन अगाडि गान्धी रावलपिंडि हुँदै जीवनमा पहिलो र अन्तिम पटक कास्मिर पुगे । २० जुलाई १९४७ को प्रार्थना सभामा नै उनले आफू कास्मिर जान लागेको घोषणा भने गरिसकेका थिए ।

त्यस बेला उनले भनेका थिए, ‘म कास्मिर भारत मै रहनु पर्छ भनेर सम्झाउन जान लागेको होइन । यो निर्णय म वा राजा हरि सिंहले होइन कास्मिरी जनताले गर्नुपर्छ । कास्मिरमा राजा पनि छन्, रंक पनि छन् । तर, राजा भोलि मर्न सक्छन् तर जनता सधैँ बाँचिरहन्छन् । त्यसैले उनीहरूले नै आफ्नो फैसला गर्ने छन् ।’

त्यही बेला गान्धीले भारतीय काँग्रेस सधैँ राजतन्त्रको विरुद्धमा रहेको खुलासासमेत गरेका थिए । ‘चाहे ब्रिटेनको होस् कि कास्मिरको । शेख अब्दुल्लाह लोकतन्त्र र गणतन्त्रको कुरा गर्छन्, हामी सधैँ उनको लडाइँमा साथ छौँ । उनलाई कारागार मुक्त गर्नुपर्छ र अब कसरी अगाडि बढ्ने भनेर यहाँका जनताले निर्णय गर्नुपर्छ,’ गान्धीले भनेका थिए ।

१ अगस्ट १९४७ मा महात्मा गान्धी कास्मिर पुगे । कास्मिरी जनताले उनको मनैदेखि स्वागत पनि गरे । झेलम नदीको पुलमा खुट्टा राख्ने ठाउँ पनि नभएपछि उनलाई डुङ्गामा राखेर नदीको बाटो श्रीनगर पुर्‍याइएको थियो । त्यो बेला पनि शेख अब्दुल्लाह कारागार मै थिए । राजा हरि सिंहले उनलाई निजी दरबारमा स्वागत गरेका थिए भने नागरिक स्वागत अब्दुल्लाहकी पत्नी बेगम अकबराजहाँ अब्दुल्लाहले गरेकी थिइन् ।
नागरिक स्वागतमा महात्मा गान्धीले कास्मिरको सर्वेसर्वा त्यहाँको जनता भएका कारण उनीहरूलाई पाकिस्तान वन भारतमा गाभिन कसैले रोक्न नसक्ने दाबी गरेका थिए । साथै उनले घुमाउरो पारामा जनताको राय बुझ्ने समय र उपाय नभएको अवस्थामा बन्दुकको सहारा पनि लिन नसकिने चेतावनी दिएका थिए । साथै उनले जनताले डर–त्रास बिना राय राख्नका लागि भयरहित कास्मिरको निर्माण गर्नुपर्ने बताएका थिए । ‘कास्मिरी जनता चाहे मुसलमान नै किन नहोउन् तर, उनीहरू भारतमा रहन चाहन्छन् भने संसारको कुनै शक्तिले उनीहरूलाई रोक्न सक्दैन । यस्तो अवस्थामा पाकिस्तानले दबाब दिने कोसिस गर्छ भने यहाँका जनताले नै उसलाई रोक्नु पर्छ,’ यसरी गान्धीले कास्मिरी जनतालाई आफ्नो पक्षमा पार्ने कोसिस गरेका थिए ।

त्यही बेला गान्धीले भारतीय काँग्रेस सधैँ राजतन्त्रको विरुद्धमा रहेको खुलासासमेत गरेका थिए । ‘चाहे ब्रिटेनको होस् कि कास्मिरको । शेख अब्दुल्लाह लोकतन्त्र र गणतन्त्रको कुरा गर्छन्, हामी सधैँ उनको लडाइँमा साथ छौँ । उनलाई कारागार मुक्त गर्नुपर्छ र अब कसरी अगाडि बढ्ने भनेर यहाँका जनताले निर्णय गर्नुपर्छ,’ गान्धीले भनेका थिए । साथै उनले कास्मिरमा मुसलमान मात्र नभएर हिन्दु, डोगरा र सिखसमेतको बसोबास रहेको हुनाले कास्मिर भारत अधीनस्थ रहनु उचित हुने बताएका थिए । त्यही नै कास्मिर मामिलामा भारतको पहिलो घोषित नीतिसमेत बन्यो । हुन त त्यस बेलासम्म स्वतन्त्र भारतको सरकार बनिसकेको थिएन । तर महात्मा गान्धीको बोली भारतको आधिकारिक विचार मानिन्थ्यो ।

गान्धीको त्यही भ्रमणले शेख अब्दुल्लाह कारागार मुक्त मात्र भएनन्, भारतको साथमा रहने उनको घोषणाले कास्मिरलाई पाकिस्तानसँग अलग्याउने भारतीय नेताहरूको योजनासमेत सफल बन्यो । जसमा राजा हरि सिंहले पनि चुपचाप साथ दिए । नेहरु, पटेल र शेख अब्दुल्लाहले महात्मा गान्धीमार्फत चालेको चाल सफल भयो । जसमा कास्मिरले भारतको छातामुनि रहेर आफ्नै स्वतन्त्र झन्डा फहराइ पाउने राज्यको मान्यता पाउने सहमति गरियो । जुन सहमतिलाई वर्तमान भारतले अस्वीकार गरिसक्यो ।

– एजेन्सीको सहयोगमा


कस्तो लाग्यो ?

यो पनि